Komisja Europejska upubliczniła projekt nowelizacji prawa pod nazwą „Pakietu Mobilności”
Jest to zbiór rozwiązań prawnych mających na celu uregulowanie kwestii międzynarodowego transportu drogowego świadczonego na terenie krajów wspólnoty.
W swoich założeniach projekt zakłada przegląd, uproszczenie oraz doprecyzowanie prawa transportowego przy jednoczesnym wypracowaniu nowych rozwiązań legislacyjnych oraz technologicznych dla tego sektora gospodarki. Pakiet składa się z trzech głównych filarów – rynku wewnętrznego, przepisów socjalnych oraz opłat drogowych z tytułu użytkowania infrastruktury.
Transport Międzynarodowy z Mat Logistic – sprawdź ofertę
Najważniejsze założenia Pakietu Mobilności
W dokumencie możemy odnaleźć kilka kluczowych kwestii dotyczących branży logistycznej:
- Kierowca w transporcie międzynarodowym będzie traktowany jako pracownik delegowany,
- powinien mieć zapewnioną płacę minimalną wg. przepisów kraju w którym przebywa,
- kierowcy powinni mieć zapewniony nocleg poza kabiną w ramach odpoczynku,
- wprowadza się obowiązek powrotu kierowcy do domu raz na 3 tygodnie,
- znosi się obowiązek powoływania lokalnego (krajowego) przedstawiciela,
- w tachografach zaznaczany będzie moment przekroczenia granicy,
- system płatności za korzystanie z dróg zostanie uproszczony i ujednolicony.
Sprzeciw wobec zmian
Propozycje spotkały się ze sprzeciwem części Państw członkowskich -głównie krajów wschodniej Europy, dla których wiążą sie ze znacznym wzrostem kosztów transportu i tym samym utratą konkurencyjnej pozycji na rynku.
Szczegóły i konkrety poznamy w ciągu najniższego roku. Szacuje się że nowe prawo zacznie obowiązywać w 2021 roku.