drobnica

drobnica

Transport drobnicowy jest w naszym kraju coraz popularniejszym rodzajem zleceń wykonywanym przez firmy logistyczne. Na czym polega i jakie są jego charakterystyczne cechy?

W branży logistycznej można wyróżnić kilka rodzajów transportu. Obecnie jednym z najpopularniejszych jest tzw. transport drobnicowy. Co konkretnie kryje się pod tą fachową nazwą i co przyczynia się do jego rosnącej popularności?

Kluczowe detale

 

Jedną najistotniejszych cech ładunku drobnicowego jest to, iż składa się on z dużej liczby zróżnicowanych pod względem kształtów i rodzaju opakowań, których jednostkowa masa jest niewielka. Opakowania te mogą być zbiorcze (zawierające większą ilość towarów) lub jednostkowe, a na ich zawartość mogą składać się tak gotowe wyroby, jak i przetworzone produkty. Co więcej, ładunek drobnicowy zazwyczaj ma rozproszonych odbiorców oraz nadawców, co dodatkowo komplikuje załadunek oraz rozładunek – poszczególne elementy muszą być nie tylko dokładnie zabezpieczone, ale również właściwie oznaczone (http://www.biznes-mentor.pl/przedsiebiorca/transport-towaru-drobnicowego).

Popularność „drobnicy”

 

Z powodu opisanych powyżej trudności oraz specyfiki towaru, który często jest delikatny i trudny w transporcie, ładunek drobnicowy najlepiej zawierzać profesjonalnym firmom logistycznym. Pomimo zawiłych procedur i technik transportu przewóz drobnicy cieszy się ostatnimi laty dużym powodzeniem. Przykładowo, w roku 2016 roku padł rekord przewiezionych w systemie drobnicowym palet – aż 1,5 miliona (http://biznes.interia.pl/wiadomosci/news/rekordowy-ruch-w-transporcie-drobnicowym-niektore-firmy,2505653,4199). Zdaniem specjalistów rosnąca popularność tego rodzaju transportu wynika z faktu, iż jest on bardzo wygodny dla mniejszych przedsiębiorstw i sklepów nieposiadających rozbudowanej przestrzeni magazynowej.

Transport drobnicowy to duże wyzwanie dla firm logistycznych – ładunek zawierający sporą liczbę pomniejszych opakowań, które na dodatek posiadają różnych odbiorców, wymaga bowiem profesjonalnego podejścia. Pomimo trudności i ograniczeń związanych z tym rodzajem transportu zyskuje on jednak nieustannie na popularności, gdyż jest bardzo wygodny dla firm i przedsiębiorstw pozbawionych środków umożliwiających wynajmowanie dużych przestrzeni do składowania towaru.