Zdarzyło się Wam na drodze natknąć na nietypowe, ogromne ładunki? Długie, wyjątkowo szerokie lub o nietypowych kształtach? Z dużym prawdopodobieństwem byliście świadkami transportu ponadgabarytowego. Zamiennie nazywanego także nienormatywnym lub ponadnormatywnym.
Transport ponadgabarytowy
Obejmuje ładunki niepodzielne, przewożone na zestawach drogowych przekraczających ustalone prawnie normy (ładunek razem z pojazdem):
- długość – 16,5 m,
- szerokość – 2,5 m,
- wysokość – 4m,
- i wagę 42 ton.
Co najczęściej przewozimy
W Mat Logistic organizujemy transporty ponadgabarytowe zarówno w Polsce jak i w Europie:
- wszelkiego rodzaju zbiorniki,
- odlewy żeliwne o szerokości od 2,5 do 3,5 m,
- szerokie, długie blachy i konstrukcje – od 2,5 do 4 m szerokości i do 4 m wysokości,
- maszyny budowlane np. koparki czy też maszyny leśne,
- elementy elektrowni,
- domki letniskowe.
Wyróżniamy cztery podstawowe rodzaje naczep niskopodwoziowych
Semi – to najbardziej rozpowszechniona grupa, z balkonem i umieszczonym niżej, najczęściej rozsuwanym zasadniczym pokładem ładunkowym.
Naczepy tiefbett charakteryzują się tym, że mają (rozsuwany) pokład ładunkowy tuż nad jezdnią, poniżej pokładu z wózkiem jezdnym, odsuniętym do tyłu.
Platformy to pojazdy z całkowicie płaskim pokładem ładunkowym, platformy tele (o pojedynczym, podwójnym, potrójnym lub poczwórnym rozciągu) są przystosowane do przewożenia bardzo długich ładunków.
I wreszcie ostatnia, czwarta grupa, najbardziej poruszająca wyobraźnię – pojazdy moduły. Dzięki połączeniu kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu modułów – czyli wózków o dwóch, trzech, czterech, pięciu lub sześciu niezależnie zawieszonych na goleniach liniach osiowych – można transportować ładunki ważące kilkaset a nawet kilka tysięcy ton. Niektóre z tych pojazdów (SPMT) nie potrzebują nawet ciągnika, mają własny napęd (Power Pack) pozwalający na poruszanie się z prędkością kilku kilometrów na godzinę.
W Mat Logistic do przewozu ładunków ponadgabarytowych dysponujemy specjalistycznymi naczepami typu platforma, Tiefbett, Semi, organizując wszystkie pozwolenia i zapewniając pełen pilotaż.