Konwencja CMR to akt prawny, który reguluje kwestie międzynarodowego transportu drogowego.
„Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road” została podpisana w 1956 roku w Genewie. Dokument ten reguluje kwestie zarobkowego transportu międzynarodowego towarów. Został on ratyfikowany przez większość krajów europejskich – w Polsce nastąpiło to w roku 1962.
Istotnym aspektem jest aby kraj nadania towaru oraz kraj docelowy dla transportu były stronami dokumentu. Konwencji nie stosuje się w przypadku transportu regulowanego przez samodzielne, odrębne umowy międzynarodowe. Do ładunków wykluczonych z konwencji CMR możemy zaliczyć m.in przesyłki pocztowe, transport zwłok itp.
Celem konwencji jest między innymi ujednolicenie dokumentacji przewozowej, określenie odpowiedzialności i kar oraz zachowanie odpowiedniego poziomu standaryzacji procesu transportu.
Konwencja CMR reguluje kwestie:
- wymaganej dokumentacji transportowej,
- zapisów w umowie dotyczącej przewozu drogowego,
- zobowiązań po stronie przewoźnika,
- sposobu składania reklamacji i dochodzenia swoich praw,
- rekompensaty za niewykonanie usługi itp.
Określa ona również warunki postępowania z ładunkiem:
- odpowiedzialność za transport,
- procedurę wydania ładunku,
- warunki odmowy przyjęcia ładunku,
- procedurę w przypadku braku odbioru,
- kary za niewywiązanie się z warunków umowy itp.
Kiedy stosuje się konwencję CMR?
Konwencję stosuje się gdy mamy do czynienia z umowami dotyczącymi transportu zarobkowego towarów przy użyciu pojazdów. Transport ten musi odbywać się pomiędzy dwoma różnymi krajami – a więc wiąże się z przekroczeniem granicy danego państwa.
Kraje, w których obowiązuje konwencja:
- Austria,
- Belgia,
- Białoruś,
- Bułgaria,
- Chorwacja,
- Czechy
- Dania,
- Estonia,
- Francja,
- Grecja,
- Hiszpania,
- Holandia,
- Irlandia,
- Jugosławia,
- Litwa,
- Luksemburg,
- Łotwa,
- Bośnia i Hercegowina,
- Mołdawia,
- Niemcy,
- Norwegia,
- Polska,
- Portugalia,
- Rosja,
- Rumunia,
- Słowacja,
- Szwajcaria,
- Szwecja,
- Wielka Brytania,
- Włochy,
- Węgry.
Istotnym elementem stosowania konwencji jest list przewozowy CMR, a więc dokument zawarty pomiędzy stronami pod postacią umowy transportu. List ten jest wypełniany w języku kraju nadania towaru – jest dokumentem imiennym, nieprzenośnym.
Stanowi on podstawę do wykonywania odpłatnego przewozu ładunków w transporcie międzynarodowym.