Konwencja CMR to akt prawny, który reguluje kwestie międzynarodowego transportu drogowego.

„Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road” została podpisana w 1956 roku w Genewie. Dokument ten reguluje kwestie zarobkowego transportu międzynarodowego towarów. Został on ratyfikowany przez większość krajów europejskich – w Polsce nastąpiło to w roku 1962.

konwencja-cmr-transport

Istotnym aspektem jest aby kraj nadania towaru oraz kraj docelowy dla transportu były stronami dokumentu. Konwencji nie stosuje się w przypadku transportu regulowanego przez samodzielne, odrębne umowy międzynarodowe. Do ładunków wykluczonych z konwencji CMR możemy zaliczyć m.in przesyłki pocztowe, transport zwłok itp.

Celem konwencji jest między innymi ujednolicenie dokumentacji przewozowej, określenie odpowiedzialności i kar oraz zachowanie odpowiedniego poziomu standaryzacji procesu transportu.

Konwencja CMR reguluje kwestie:

  • wymaganej dokumentacji transportowej,
  • zapisów w umowie dotyczącej przewozu drogowego,
  • zobowiązań po stronie przewoźnika,
  • sposobu składania reklamacji i dochodzenia swoich praw,
  • rekompensaty za niewykonanie usługi itp.

Określa ona również warunki postępowania z ładunkiem:

  • odpowiedzialność za transport,
  • procedurę wydania ładunku,
  • warunki odmowy przyjęcia ładunku,
  • procedurę w przypadku braku odbioru,
  • kary za niewywiązanie się z warunków umowy itp.

Kiedy stosuje się konwencję CMR?

Konwencję stosuje się gdy mamy do czynienia z umowami dotyczącymi transportu zarobkowego towarów przy użyciu pojazdów. Transport ten musi odbywać się pomiędzy dwoma różnymi krajami – a więc wiąże się z przekroczeniem granicy danego państwa.

Kraje, w których obowiązuje konwencja:

  • Austria,
  • Belgia,
  • Białoruś,
  • Bułgaria,
  • Chorwacja,
  • Czechy
  • Dania,
  • Estonia,
  • Francja,
  • Grecja,
  • Hiszpania,
  • Holandia,
  • Irlandia,
  • Jugosławia,
  • Litwa,
  • Luksemburg,
  • Łotwa,
  • Bośnia i Hercegowina,
  • Mołdawia,
  • Niemcy,
  • Norwegia,
  • Polska,
  • Portugalia,
  • Rosja,
  • Rumunia,
  • Słowacja,
  • Szwajcaria,
  • Szwecja,
  • Wielka Brytania,
  • Włochy,
  • Węgry.

Istotnym elementem stosowania konwencji jest list przewozowy CMR, a więc dokument zawarty pomiędzy stronami pod postacią umowy transportu. List ten  jest wypełniany w języku kraju nadania towaru – jest dokumentem imiennym, nieprzenośnym.

Stanowi on podstawę do wykonywania odpłatnego przewozu ładunków w transporcie międzynarodowym.