Światowe Targi IAA odbywają się w Hanowerze co dwa lata i są wydarzeniem niezwykle ważnym jeśli chodzi o branżę transportu i logistyki. W tym roku od 20 do 27 września odbywały się już po raz 67. Ich wiodącym tematem były rozważania o przyszłości komercyjnych pojazdów. Ich automatyzacji, ulepszeniach w kierunku eko oraz rozwoju elektromobilności.
Nowy Świat Mobilności
Tegoroczne wydarzenie skupiało swoją uwagę na rozwoju transportu i logistyki w stronę lepszej wydajności przy jednoczesnym zwiększeniu „bycia eko”. Targi podkreślały znaczenie dbania o środowisko, co można było dostrzec na stoiskach wystawców. Digitalizacja, alternatywne mechanizmy napędowe i zautomatyzowana jazda – to tematy podejmowane najczęściej i to nie tylko przez wiodących producentów.
Sam teren demonstracyjny pod nazwą „New Mobility World LIVE” – był sekcją plenerową wielkości stadionu piłkarskiego! Między innymi można na nim było zobaczyć:
- dynamiczne i innowacyjne pokazy motoryzacyjne,
- najnowsze funkcje systemów bezpieczeństwa pojazdów w ruchu drogowym,
- tylne systemy monitorowania,
- lusterka zamienne i asystentów skrętu, którzy wykrywają innych użytkowników dróg i informują kierowcę z odpowiednim wyprzedzeniem.
Ponadto New Mobility World LIVE po raz kolejny zaprezentowało innowacje w logistyce chłodnictwa, cyfrowe rozwiązania manewrowe oraz najnowsze technologie zabezpieczania ładunków. Demonstracje pokazywano na olbrzymim ekranie LED i hostowano je na żywo.
Zmiana trendów w ciągu zaledwie 2 lat
Warto spojrzeć na tegoroczne targi poprzez pryzmat wydarzenia z 2016 roku. Jeszcze dwa lata temu trend eko pojazdów nie był tak bardzo wyczuwalny. Owszem na wielu stanowiskach pojawiały się prototypy pojazdów zasilanych alternatywnymi źródłami energii, ale w tym roku były one dosłownie wszędzie.
Wiąże się to przede wszystkim także z rosnącymi cenami paliwa co zachęca właścicieli flot do szukania oszczędności. Powstające prototypy ciężarówek na gaz i prąd mają w przyszłości rozwiązać ten problem. Za to pomysł tworzenia autonomicznych pojazdów ma zniwelować braki wśród ciągle malejącej liczby kierowców zawodowych. W Hanowerze zaprezentowano kilka fantastycznych konceptów, jednak bezspornie na w pełni samodzielne ciężarówki przyjdzie nam jeszcze poczekać.
Filmy zamieszczone w artykule pochodzą z oficjalnej strony IAA