Trybunał Konstytucyjny zbadał przepisy o delegacjach w kontekście transportu międzynarodowego
Wniosek w tej sprawie złożył Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”, który domagał się interpretacji podstaw prawnych do zwrotów kosztów noclegów podczas podróży służbowej, jaką interpretowano jako wykonywanie usług transportowych na długich trasach.
Powodem rozpatrzenia sprawy była rosnąca ilość pozwów sądowych zakładana przez kierowców branży logistycznej, którzy domagali się od pracodawców wypłaty zaległych części wynagrodzeń z tytułu nocowania w kabinie.
Trybunał po zbadaniu przepisów orzekł, że regulacje odpowiadające za delegowanie służbowe w administracji nie mogą mieć zastosowania podczas wykonywania usług w transporcie międzynarodowym. W praktyce zamyka to więc możliwość dochodzenia roszczeń w tego tytułu na drodze sądowej.
Pełna treść wyroku dostępna jest TUTAJ
1 art. 21a ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców w związku z art. 775 § 2, 3 i 5 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy w związku z § 16 ust. 1, 2 i 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej w zakresie, w jakim znajduje zastosowanie do kierowców wykonujących przewozy w transporcie międzynarodowym, jest niezgodny z art. 2 konstytucji,